Att skriva text

Att texten ska vara relevant till rubriken kan verka självklart, men tyvärr är det inte alltid så. Försök låta bli att låta texten "flyta ut" och fundera över om vissa saker gör sig bättre i en egen underrubrik eller kanske inte alls ska vara med.

Strukturera upp texten ordentligt. Förhoppningsvis har du gjort det största arbetet vid planeringen, men titta gärna över det igen.
Skriv så kortfattat som möjligt och uppmana hellre besökaren till personlig kontakt för att få veta mer.

Kortfattat och aktuellt

För mycket text kan också leda till att besökaren inte tar till sig vad du vill säga. Man orkar inte läsa allt. Textens innehåll och längd är något man bör se över ofta.
Även inför kommande förändringar av företaget, skolan, föreningen etc.
Är texten relevant idag? (Detta gäller främst när du har haft sidan ett tag.)

Det finns hemsidor som är gjorda endast för att ge kontaktinformation. Resten av informationen får man via personlig kontakt.
Sedan finns det sidor som är mer inriktade på att sälja, andra vill presentera sin verksamhet, etc.
Inriktningen är olika, men överlag gäller ändå att texten ska vara informativ, skapa intresse och helst leda till en personlig kontakt.

Korrekturläs

Innan du släpper en text ska den korrekturläsas flera gånger, gärna av flera personer då man blir lätt hemmablind.

Stavfel, syftningsfel, fel namn på personer etc kan skapa irritation hos besökaren. Vill det sig riktigt illa kan det även minska förtroendet för din yrkeskapacitet, särskilt om du arbetar med text. Naturligtvis är det mänskligt att fela, men om du kan undvika det så är det bra. Det ska inte hänga på om du korrekturläst eller inte.

Detta är ännu en anledning till att det är bra att gå igenom sin text emellanåt. När ögat vilat från texten en tid så hittar du lättare möjligheter till att förbättra den.

Tillbaka