En bild använder du för att förstärka budskapet i en text eller beskriva en produkt eller händelse.
En bild kan också användas för att lätta upp en sida med mycket text (det finns tillfällen då det är berättigat med mycket text, även om de är få). En sådan bild kan vara ganska allmän, men bör ändå väljas med omsorg.
Det är inte så lämpligt att ha en bild på ett barn när man beskriver en bil el dyl. Då är det bättre att välja en bild på en väg. Försök hitta något som är neutralt eller speglar det som står i texten.
Undvik bilder där motivet är på långt avstånd. Sådana bilder medför inget till sidan. Det är oftast panoramabilder, t ex solnedgång eller liknande, som gör sig på långt avstånd.
Här nedan ser du ett exempel på en bild som inte gör sig på avstånd. Man ser inte vilka personerna är och knappt vad de gör.
Utsikts- och horisontbilder är de bilder som gör sig bäst på avstånd:
_____________________________
Personbilder bör tas på nära avstånd för att få skärpa på motivet. Att förstora en bild försämrar skärpan.
_____________________________
Beskär inte personen ifråga vid leder – knäveck, höft, midja, nacke etc. Det ger en konstig känsla till bilden.
På denna bilden är flickan beskuren vid knät och det ger bilden en svajig känsla.
Då är det bättre att beskära bilden rakt över låren. Det ger en stadigare känsla.
_____________________________
Vänd alltid personen/-erna inåt sidan. Dvs en person som tittar åt höger ska inte placeras till höger om texten. Då ”ramlar” denne ut ur sidan.
Se på pojken till höger:
Här är pojken placerad med ansiktet vänt inåt sidan och genast är det balans i sidan.
_____________________________
Focuspunkten i en bild ligger ¾ upp på bilden. På den linjen lägger tittaren ögonen automatisk. Det som är viktigast, det du vill att tittaren ska se, ska läggas på den linjen eller i närheten. Om objektet eller personen finns på annat ställe i bilden, beskär då bilden för att ändra focus. Om det går, vill säga. Annars bör du ta ett nytt kort.
På denna bild har man missat focus helt och placerat motivet för långt ned på bilden.
Här ser du var focus ska ligga och där har man i detta fall placerat motivet.
Prova att växla mellan bilderna och se var du automatiskt lägger focus, utan att leta efter motivet. Du kan testa på egna bilder också.
Som du märker hamnar ögonen automatiskt på 3/4-dels nivå av bilden.