Rankningsfaktorer

De faktorer som Google och andra sökmotorer går efter för att rangordna sökresultaten är hemliga och ändras dessutom ofta. Säkert kan sägas att det är en stor mängd faktorer och en komplicerad matematik.

Vartannat år görs av SEOmoz en undersökning bland framstående sökmotoroptimeringsexperter över hela världen för att ta fram deras samlade erfarenheter av olika rankningsfaktorer, det vill säga hur viktiga de anser att olika faktorer är för att en sida ska få en bra placering på sökmotorerna.

Nedan återger vi några av de viktigaste rankningsfaktorerna enligt resultatet från 2009 års undersökning.

Nyckelordspecifika rankningsfaktorer

Mycket viktigt
Nyckelord i titel

Viktigt
Nyckelord först i titel
Nyckelord i domännamn (t ex nyckelord.se)

Ganska viktigt
Nyckelord i huvudrubrik eller underrubrik
Nyckelord i intern länks länktext
Nyckelord i extern länks länktext
Nyckelord först i huvudrubrik eller underrubrik
Nyckelord i de 50-100 första orden på sidan

Icke nyckelordspecifika rankningsfaktorer

Mycket viktigt
Unikt innehåll med substans på hemsidan

Ganska viktigt
Hur nyligen sidan är skapad

Länkspecifika rankningsfaktorer

Mycket viktigt
Nyckelord i extern länks länktext
Populäritet för extern länk (kvantitet/kvalitet)
Externa länkar från olika domäner
Externa länkar från sidor med bra placering på sökmotorerna

Viktigt
PageRank
Externa länkar från relevanta hemsidor (samma ämne)

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att allra högst på listan över vad som upplevs viktigt för en hemsidas placering i sökresultatet är förekomsten av externa länkar från andra hemsidor. Det är viktigt att nyckelorden finns i själva länktexten. Sökmotorerna tar också hänsyn till om den externa länken finns på en hemsida som klassas som bra. Dessutom är det värdefullt att ha externa länkar från flera olika domännamn.

Mycket högt på listan över vad som upplevs viktigt för en hemsidas placering i sökresultatet är också välformulerade och genomtänkta titlar för de olika sidorna på hemsidan. Det är viktigt att nyckelord finns i titeln, och gärna först i titeln.

Vidare är det värdefullt att nyckelord återfinns i domännamnet, i rubriker på hemsidan, i interna och externa länkar på hemsidan samt tidigt i texten.

Tillbaka