Det stora arbetet ligger i början av att fixa till sin hemsida. Det är planeringen. Gör man den ordentligt så slipper man mycket framtida arbete med att ändra i hemsidan.
Det första man bör göra är att fastställa varför man vill ha hemsidan. Därefter till vem man vänder sig, målgruppen, och vad man vill säga, innehåll.
Med denna fråga hjälper du dig själv att sätta storleken på det arbete och den tid du vill lägga ned på sidan. Om du endast vill förbättra kontaktmöjligheterna för dina användare, inte ge så mycket information om verksamhet, produkter el liknande, då behöver inte detta ta mycket av din tid.
Har du mycket information du vill förmedla, då krävs det mer förberedelse att strukturera upp vad som är viktigt och mindre viktigt. Och framför allt till vem du ska vända dig.
Gör tidigt klart för dig vem du vänder dig till. Ibland har man fler målgrupper, kanske ska varje målgrupp få en egen Huvudrubrik, eller du rentav kanske behöver fler hemsidor och en huvudsida – portalsida, allmänt kallat. (Detta gäller främst förskolor och idrottsföreningar, men även företag med fler inriktingar.)
Det viktiga är att din målgrupp hittar rätt på hemsidan.
När du gjort klart för dig vem du vänder dig till, så strukturerar du innehållet. Vad vill du säga till denna målgrupp?
Håll dig kortfattad och uppmana istället till kontakt för mer information.
Som företag kan det vara riskabelt att säga för mycket. Blivande kunder kan uppleva att de redan vet allt, även om så inte är fallet, och tar ställning utan att prata med dig om tjänsten eller varan.
Detta är en balansgång. Får man väldigt mycket samtal med frågor är det nog dags att lägga ut mer information på hemsidan.
Lawebb AB - Karlaplan 19 A - 115 20 Stockholm - E-post: support@lawebb.se