Analys

När man sökmotoroptimerar sin hemsida så är det också värdefullt att göra olika slags uppföljningar och analyser.

Den dominerande sökmotorn idag är Google. Vi är både positiva och negativa till Google, vi anser att det är sårbart att de kontrollerar en stor del av sökmotorvärlden. Vi vill ändå tipsa våra kunder om Google Analytics, ett kostnadsfritt verktyg som ger värdefull information om besöken på hemsidan.

Vi beskriver här grunderna i Google Analytics samt berättar hur man kommer igång.

För att själva jobba aktivt med sökmotoroptimering och därmed bättre anpassa vår produkt på detta område har vi skapat några hemsidor som vi ger exempel från:

walkinstockholm.se - Promenera i Stockholm
ny-dator.se - Köpa ny dator

Antal besök på hemsidan

Den första informationen som ges i Google Analytics är hur många besök hemsidan haft, vilket visas i tydliga diagram.

Unika besök på walkinstockholm.se

På skärmbilden nedan visas antal unika besökare på sidan walkinstockholm.se från det att den var ny i mitten av juli 2009 och tills nu. Klicka på bilden för större bild!

Google analytics visar antal besök - klicka för större bild

Unika besök på ny-dator.se

På skärmbilden nedan visas antal unika besökare på sidan
ny-dator.se från det att den var ny i augusti 2009 och tills nu. Klicka på bilden för större bild!

Google analytics visar antal besök - klicka för större bild

En intressant iakttagelse är att hemsidorna omedelbart fick ganska många besök, så fort de kom med i Googles statistik. Detta anser vi ger ett mycket bra betyg till Lawebbs sökmotorverktyg, som alltså bevisligen kan få en helt ny hemsida att direkt hittas på Google.

Våra egna besök på hemsidorna liksom besök från sökmotorer är bortfiltrerade från statistiken i Google Analytics. På så sätt ges en mycket rättvisande statistik. Vi beskriver längre fram hur denna filtrering görs.

Info om besökarna

En annan sorts information som är mycket intressant och värdefull är hur besökarna kommit till hemsidan och hur många olika sidor de besökt på hemsidan.

- Hur stor procent har kommit via sökmotorer?
- Vilka sökningar på Google har gett besök?
- Hur många olika sidor har besökarna tittat på?
- Vilka sidor har besökarna tittat mest på?
- Vilka geografiska områden kommer besökarna från?

Dessa typer av frågor och många andra ger Google Analytics svar på.

Trafikkällor

Nedan visas hur stor procent som kommit via sökmotorer, via en länk på en annan hemsida respektive genom att skriva adressen direkt i webbläsaren. Klicka på bilden för större bild!

Google analytics visar trafikkällor - klicka för större bild

Sökuttryck

Nedan visas vilka sökuttryck på Google som hemsidan blivit funnen på. Detta är mycket intressant information. Klicka på bilden för större bild!

Google analytics visar sökord - klicka för större bild

Bästa innehåll

Nedan visas vilka sidor som har visats mest. Klicka på bilden för större bild!

Google analytics visar bästa innehåll - klicka för större bild

Klättra på Google

Det kan också vara intressant att regelbundet söka på sina nyckelord på Google och se vilken placering den egna hemsidan får i jämförelse med andra sidor på samma ämne.

Så här har vår statistik sett ut för några önskade nyckelord:

Promenera i Stockholm (walkinstockholm.se)
090705 plats 10
090723 plats 7
091111 plats 2
100203 plats 2
100803 plats 1

Stockholm turist (walkinstockholm.se)
090705 plats 8
090708 plats 5

ny dator (ny-dator.se)
090919 plats 46
091225 59
100203 plats 5

köpa dator guide (ny-dator.se)
090819 plats 9
091225 plats 8
100203 plats 4

Flera av dessa är nyckelord med hög konkurrens. Har man en hemsida där man är mer ensam om sina nyckelord går det förstås fortare att klättra på Google.

Komma igång med Google Analytics

Läs om hur du kommer igång med Google Analytics.

Spårningskod på hemsidan

För att kunna använda Google analythics behöver du en spårningskod, även kallad verifieringskod. Läs mer på sidan Spårningskod.

Filtrera bort egna besök

Besöken från sökmotorer är bortfiltrerade i statistiken i Google Analytics. Man bör också filtrera bort sin egen ip-adress för att på så sätt få en så ren statistik som möjligt, där inte de egna besöken på hemsidan är medräknade.

Börja med att ta fram din ip-adress. Kopiera denna.

Därefter går du till ditt Google Analytics-konto. I översikten på startsidan syns den webbplatsprofil som du skapat. Till höger syns länken Redigera. Klicka på den.

En bit ner på sidan syns rubriken Filter som är tillämpade på profilen. Till höger om denna rubrik syns länken Lägg till filter. Klicka där.

Välj Lägg till ett nytt filter för profil och fyll i ett namn för ditt filter, exempelvis Eget ip-nummer.

Välj Förinställt filter. Under rubriken Filtertyp väljer du
Uteslut - Trafik från IP-adresserna - som är lika med.

Efter IP-adress klistrar du in ditt ip-nummer som du nyss kopierade. Klicka sedan på Spara ändringar.

Support

Läs gärna mer i Googles egen support. Du hittar den genom att klicka på Hjälp när du är inne i verktyget.

Observera att vi inte har möjlighet att ge individuell support till våra kunder när det gäller Google Analytics, utan hänvisar till deras egna supportsidor.

Tillbaka